Ny ZHC App, "best practice" LED og Flow ?

Spørgsmål omkring Atom Homey
Besvar
Brugeravatar
brian.pedersen
Geografisk sted: Herning

Ny ZHC App, "best practice" LED og Flow ?

Indlæg af brian.pedersen »

SÅ fik jeg opdateret min ZHC app og geninkluderet alle tryk...

Jeg har ZHC med LED, mit ønske er at LED lyser 50% når lampen er tændt og 1% når lampen er slukket, og de tryk der ikke har en funktion lyser ikke..

Jeg har et par steder hvor der kører en direkte association, her er det ingen problem...

Så har jeg nogle steder hvor jeg har lavet tændinger via flow, her giver de forskellige løsninger mig nogle udfordringer, jeg har prøvet at sætte lysstyrken op i selve trykket, men eftersom mit flow fører til en "toggle on / off" funktion, har jeg erfaret at systemet kommer "ud af trit" jeg bruger også homekit, hvor jeg styrer direkte på udgangen, det giver også udfordringer i forhold til LED´en da trykket jo ikke er blevet tændt, jeg kunne styre direkte med trykket på homekit...

Jeg har også prøvet med et flow, hvor, når udgange er on, sætter jeg værdien på LED og når udgangen er OFF sætter jeg en ny værdi på LED, det virkede fint før den nye ZHC app, men det kan jeg absolut ikke få til at virke nu...

Hvordan klarer jeg denne situration??
Jeg har leget lidt med de forskellige LED opsætninger i systemet, og også kikket på den nye guide til ZHC app, men det vil ikke rigtigt som jeg vil..

jeg kan ikke lave direkte association på alle produkter, da nogle af udgangene er Sonoff moduler (jeg har fint tilbagemelding på om denne er on eller off) og en anden er styret af et IF, som sætter lysstyrke iht. tidspunkt på dagen...
lurendrejer

Re: Ny ZHC App, "best practice" LED og Flow ?

Indlæg af lurendrejer »

Jeg kører pt ren z-wave, men min løsning var to flows.

Et som aktiveres når 'knappen' på zhc er on og et andet til off. Uden scene notifikationer slået til er der ingen forsinkelse.

Sync er lidt det forbandede ved både basic set og toggle. De steder jeg bruger basic set fjerner jeg report grupperne, så kontakterne altid er off i homey. Det er ikke aktuelt i dit tilfælde - know.
lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Tilmed, så kan du også lave et flow der sætter kontakten i zhc off - hvis du manipulerer sonoff direkte. Uden du får lysshow.
Brugeravatar
brian.pedersen

Jeg forstår ikke helt hvad du mener, men tror det du siger er, at jeg ikke skal bruge hoved enheden, med scene i flow, men bruge den klap jeg vil bruge i flow?
Brugeravatar
brian.pedersen

brian.pedersen skrev:Jeg forstår ikke helt hvad du mener, men tror det du siger er, at jeg ikke skal bruge hoved enheden, med scene i flow, men bruge den klap jeg vil bruge i flow?
---og så egentlig lave to flow, et flow til at tænde lyset, og et flow til at slukke lyset ?

Og derudover et flow der sætter trykket som on eller off ? hvis udgangen bliver styret et andet sted fra?
lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Korrekt.
Det var den måde jeg emulerede binary (ON/OFF) funktionalitet på zigbee/433 enheder.

Det kræver flere flows - men jeg kunne ikke finde andre måder der virkede som jeg gerne ville have det til.
Med z-wave enhederne sparer jeg de to flows - jeg benytter stadig "feedback" flowet for at holde tingene i sync hvis enhederne slukkes manuelt.

Hvis du sætter scene notifikation offset til 0 - så få du ikke forsinkelser ved at bruge ovenstående løsning.
cbh

Indlæg af cbh »

Hvis jeg forstår dig ret, så tænker jeg umiddelbart at du kan bruge modellen med et feedback-flow i stil med dem der er skitseret ift at holde dim-level i sync - bare erstattet med en enten/eller som sætter dim-level...
Har et flow hvor jeg har en dimmer som er sat til kun at køre on/off, hvor jeg mit feedback-flow er "hvis dim-level over/under 50% så..." mhp at holde dels status, dels LED'er i sync.
Brugeravatar
brian.pedersen

cbh skrev:Hvis jeg forstår dig ret, så tænker jeg umiddelbart at du kan bruge modellen med et feedback-flow i stil med dem der er skitseret ift at holde dim-level i sync - bare erstattet med en enten/eller som sætter dim-level...
Har et flow hvor jeg har en dimmer som er sat til kun at køre on/off, hvor jeg mit feedback-flow er "hvis dim-level over/under 50% så..." mhp at holde dels status, dels LED'er i sync.
Jeg har lavet et flow der sætter ZHC on, hvis dimmeren går on, og zhc ikke er on, og omvendt, det virker ganske fint..
Besvar