IKEA Trådfri..... gateway..?

Spørgsmål omkring Atom Homey
Brugeravatar
brian.pedersen
Geografisk sted: Herning

IKEA Trådfri..... gateway..?

Indlæg af brian.pedersen »

Hey

Skal til ikea på fredag (det bliver en lang dag) men overvejede lige at se lidt på Trådfri.. jeg har faktisk ikke rigtig nogle lamper der bruger E27, E14 eller GU10, så har ikke overdrevet meget at bruge dem til, men har da et par standerlamper som kunne være sjov at styre også, men hvordan når jeg har Homey, skal jeg have en Trådfri gateway også?? For så bliver det nok lidt for dyrt et projekt hvis det kun lige er til at par enkelte standerlamper, eller kan jeg koble dem direkte på homey?

Og hvordan med rækkevidden..? hvis jeg kun har et par enkelte enheder rundt i hytten, har det samme rækkevidde som z-wave? og kan det "hoppe" via andre enheder?
Og hvis jeg nu sætter sådan en pære i en standerlampe, så skal afbryderen på lampen jo selvfølgelig være tændt, det siger sig selv, men hvis så lampen bliver taget fra, og måske først bliver sat til et par dage senere, vil pæren så virke ummidlbart med det samme igen? eller "glemmes" den fra systemet fordi den er væk??
lurendrejer

Re: IKEA Trådfri..... gateway..?

Indlæg af lurendrejer »

Hey fra mobilen.

Gateway behøves ikke.
Rækkevidde er lidt fesen i forhold til z-wave.
De kan danne mesh med andre zigbee enheder.
Hvis du slukker en enhed fra bliver den ikke glemt, men der bliver måske hul i netværket.

Zigbee er lidt 'meh' i forhold til z-wave - men det er kønnere end wallplugs på standerlampen.
Brugeravatar
brian.pedersen

lurendrejer skrev:Hey fra mobilen.

Gateway behøves ikke.
Rækkevidde er lidt fesen i forhold til z-wave.
De kan danne mesh med andre zigbee enheder.
Hvis du slukker en enhed fra bliver den ikke glemt, men der bliver måske hul i netværket.

Zigbee er lidt 'meh' i forhold til z-wave - men det er kønnere end wallplugs på standerlampen.
Super... så tror jeg, at jeg vil prøve at købe en pære eller to, og lege lidt med det..
lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Et lidt dyre alternativ kunne være domitech z-wave bulb.
De er rigtig fine og styrker i sagens natur dit z-wave netværk betragteligt fordi de står meget frit.

De er dog ikke z-wave plus, så deres on/off status opdateres ikke i realtid ved direkte association, kun ved poll :(

Hvis man bruger flows snyder homey og opdaterer deres status. Jeg benytter nogle snyde flows a la 'if zhc knap=on then domitech bulb=on'
Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten H. Nielsen »

Domitech bruger en hulens masse standby strøm. 1,6W så vidt jeg husker.
Mvh
Morten
Brugeravatar
brian.pedersen

Så blev jeg ejer af trådfri.... min ummidlbare reaktion... IKKE IMPONERET... pæren har en pæn varm farve, tommel op for det.. jeg købte et kit med pære og fjernbetjening, der kunne jeg få for 169kr. som ikea family medlem.. men rækkevidden er simpelthen for dårlig, til de få steder jeg kan gøre brug af systemet, og det tog 4 forsøg at få parret fjernbetjeningen med homey, selvom den sad med den 5cm fra.. så det system skal nok snart have fundet et nyt hjem....

Tilgengæld dumpende der en sonoff s20 wall plug ind af døren idag.. med oprettelse af json config fil, skyden den ud i wall plug´en og lave en flow til jeg kunne tænde og slukke standerlampen... 5-10 min max...
der er dog en lille forsinkelse, men her snakker vi MAX MAX 2 sek. og jeg tror nærmere det er 1 sek... men signalet skal jo også behandles i mit ZHC tryk, sendes via z-wave, behandles i homey, og sendes ud på wifi... der spiller max... så jeg tror jeg holder mig til sonoff.. og den får samtidigt også lige min anbefaling herfra...
Brugeravatar
brian.pedersen

Så blev jeg ejer af trådfri.... min ummidlbare reaktion... IKKE IMPONERET... pæren har en pæn varm farve, tommel op for det.. jeg købte et kit med pære og fjernbetjening, der kunne jeg få for 169kr. som ikea family medlem.. men rækkevidden er simpelthen for dårlig, til de få steder jeg kan gøre brug af systemet, og det tog 4 forsøg at få parret fjernbetjeningen med homey, selvom den sad med den 5cm fra.. så det system skal nok snart have fundet et nyt hjem....

Tilgengæld dumpende der en sonoff s20 wall plug ind af døren idag.. med oprettelse af json config fil, skyden den ud i wall plug´en og lave en flow til jeg kunne tænde og slukke standerlampen... 5-10 min max...
der er dog en lille forsinkelse, men her snakker vi MAX MAX 2 sek. og jeg tror nærmere det er 1 sek... men signalet skal jo også behandles i mit ZHC tryk, sendes via z-wave, behandles i homey, og sendes ud på wifi... der spiller max... så jeg tror jeg holder mig til sonoff.. og den får samtidigt også lige min anbefaling herfra...
lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Jeg har 3 fjernbetjeninger (rotating dimmer) liggende, købte tre kits og har droppet dem helt.

I en overgang brugte jeg relæer til at slukke og tænde zigbee pærene - og lavede derefter dim via zhc. Dengang stod jeg lidt som du gør i dag.

Men efter jeg gik 'all in' og købte en masse pærer, benytter jeg dem online via flows - dvs uden relæer.

Jeg stod lidt på samme måde med z-wave, skal jeg investere mere i noget som ikke virker? For at få det til at virke.

Zigbee er stadig, specielt... Men det kan blive stabilt. :)
Brugeravatar
brian.pedersen

lurendrejer skrev:Jeg har 3 fjernbetjeninger (rotating dimmer) liggende, købte tre kits og har droppet dem helt.

I en overgang brugte jeg relæer til at slukke og tænde zigbee pærene - og lavede derefter dim via zhc. Dengang stod jeg lidt som du gør i dag.

Men efter jeg gik 'all in' og købte en masse pærer, benytter jeg dem online via flows - dvs uden relæer.

Jeg stod lidt på samme måde med z-wave, skal jeg investere mere i noget som ikke virker? For at få det til at virke.

Zigbee er stadig, specielt... Men det kan blive stabilt. :)
Det er jeg ikke i tvivl om at det kan... har varmestyring der kører zigbee, håber der en dag er en der laver en app til homey på det, og det dækker fint huset, men jeg har bare ikke lamper nok til at jeg kan lave et fornuftigt netværk med ikea pærer, alle mine spots, er special LED spots, som man ikke kan skifte pære i, så det var kun et par enkelte lamper som ikea var tiltænkt til, men nu har jeg monteret sonoff på den ene af dem, og her til morgen tjekkede jeg lige respons på den, får at se om den sonoff wifi tingest var gået i power safe, og lige skulle vækkes, det kørte perfekt, så det bliver løsningen til "småtingene" og så tror jeg bare jeg bruger den ikea pære, som en alm led pære... over spisebordet, den tænder standart med en pæn varm hvid farve...
lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Jepsen.

Det var også min 'mellem Station' :)

Du vil nok godt kunne have pæren tilsluttet homey stadig, når de får strøm melder de selv ind - så kan du dæmpe dem via flows.

Jeg kan tydeligt huske min frustration i starten, når man bare ikke kunne få slukket en skide lampe og skulle ud af døren :)
lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Tilmed... Hvordan lavede du dine flows?

Først brugte jeg scene notifikationer - det blev aldrig godt.

Så skiftede jeg til at reagere på on/off... Så jeg kunne gentage sluk kommandoerne. Det hjalp på brugervenligheden.
lauer
Geografisk sted: Blovstrød
Kontakt:

Indlæg af lauer »

Jeg har en Homey og både ikea og hue pærer. Det virker fint for mig ud over lidt proolemer med reset af den billigste ikea pærer 1000lm.
Har skrevet på www.lauer.dk med hvad jeg gjorde.

Vil også nævne at ikea pærer er bedre til at huske sidste lydniveaue før de blev slukket på kontakten.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh
Jesper
  • Home Assistant ( væk fra Athom Homey )

peterk

Indlæg af peterk »

Med nyeste firmware kan IKEA pærerne nu parres med en Hue bridge, det virker fint.
lauer
Geografisk sted: Blovstrød
Kontakt:

Indlæg af lauer »

Men jeg har ikke en bridge. Min homey kan jo det hele.

Fink også parret den til sidste som skrevet i min blog

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh
Jesper
  • Home Assistant ( væk fra Athom Homey )

peterk

Indlæg af peterk »

Det var mere almen info til OP, da han efterspurgte behovet for en gateway. Den behøver man ikke hvis man har en Hue bridge.
Besvar