ZHC5010'er, opsætning inkl. association.

Spørgsmål omkring Atom Homey
Besvar
Paw Winther

ZHC5010'er, opsætning inkl. association.

Indlæg af Paw Winther »

Er der nogen her inde der kan hjælpe mig igang med mit Z-wave netværk?

Jeg har problemmer med at oprette associationer mellem 2 x ZBC5010 kontakter, samt mellem 1 ZBC5010 kontakt og en Fibaro Dimmer 2. Ligeledes har jeg problemmer med at knytte mine ZBC5010 kontakter til Flow's i Homey.

Jeg har følgende enheder med angivende Node nummer.
ZBC5010 ved dør: node 5 (Knap 2 sat til relæ)
ZBC5010 ved venstre side af seng: node 7 (Knap 1 sat til relæ)
ZBC5010 ved højre side af seng: node 8 (knap 2 sat til relæ)
Fibaro Dimmer2 i lampeudtag: node 2

Jeg ville gerne kunne tænde/ slukke relæ funktion knyttet til de enkelte ZHC5010'er fra alle kontakterne. Jeg har derfor forsøgt nedenstående opsætning under associations:
ZBC5010 (Node5): Group 12: 7.1
ZBC5010 (Node5): Group 17: 8.2
ZBC5010 (Node7): Group 7: 8.2
ZBC5010 (Node8): Group 2: 7.1
Men der sker ingenting når jeg trykker på de enkelte knapper, hvad gør jeg forkert?
Ligeledes har jeg forsøgt at associere ZBC5010'eren til Fibaro dimmer 2, uden held.

Jeg har også forsøgt at oprette et flow i Homey, hvor jeg skulle kunne tænde og slukke for Fibaro Dimmer 2, ved hjælp at ZBC5010'eren. Lampen der er sat til tænder og sluykker fint ved test af flowet i Homey, men knappen på ZBC5010 aktivere ikke flovet?
Jeg har kontrolleret at knappen er sat til at komunikere med node 1.
lurendrejer

Re: ZHC5010'er, opsætning inkl. association.

Indlæg af lurendrejer »

De associations grupper du nævner er til report, og skal stå til 1.

Du skal bruge hoved/scene enheden i flow. Ikke knapperne.

Fra mobilen.
lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

De grupper du leder efter hedder nok binary set, det vil altid skifte fra on til off og mvendt.

Jeg vil dog anbefale dig at bruge binary on/off og så samtidig associere til alle de enheder der skal skifte retning. Så undgår du at lyset blinker om/off flere gange pga 'ekkoer'

Dimmerne kræver nyeste firmware 2.0+ på zhc

Fra mobilen
lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Endnu et kort svar fra mobilen.
Du skal bruge bin(on/off) ellers kommer de ud af sync på et tidspunkt - hvis du skal skifte flere ting på én gang.
Brugeravatar
brian.pedersen
Geografisk sted: Herning

Indlæg af brian.pedersen »

Hvis du skal associere direkte til din Fibaro 2 dimmer, kræver det for det første at din ZHC er opdateret til firmware 2.0.2, så den kan køre secure mode

Derudover skal du bruge multilevel switch set, eks. Group 6, hvis det er knap 1 du vil bruge direkte til fibaro dimmeren
Paw Winther

Indlæg af Paw Winther »

Super, nu har jeg fået kontakterne ved sengen til at kunne styre hinanden ved at anvende henholdsvis gruppe 5 og 10 (Binary Toggle Switch Set).
Jeg kunne så godt tænke mig at tilknytte knap 3 til begge kontakterne ved sengen, således at et tryk på denne kontakt henholdsvis tænder og slukker for begge kontakter ved senegn. Kan dette lade sig gøre med direkte associations, eller ér jeg nød til at oprette et flow på Homey for at kunne dette?

Hvor kan jeg se om mine ZHC er opdateret til firmware 2.0.2?
Brugeravatar
brian.pedersen

Paw Winther skrev: Hvor kan jeg se om mine ZHC er opdateret til firmware 2.0.2?
Jeg kan ikke ummidlbart finde nogle steder i Homey hvor det kan sees hvad firmware den kører, men firmwaren kom for knap en uge siden... så hvis dine tryk er ældre end det, så er de ikke 2.0.2

Hvis det er totalt ny indkøbte tryk, så kan du klikke på skruenøglen og se om der i "Node information" om der står "Secure YES" så er den opdateret...

Homey har ikke en funktion der kan firmware opdatere dine enheder... men du kan købe en z-stick og opdatere dem selv fra en windows pc..
Jeg har lige opdateret mine og nu virker direkte dim til min fibaro dimmer...
lurendrejer

Indlæg af lurendrejer »

Paw Winther skrev:Super, nu har jeg fået kontakterne ved sengen til at kunne styre hinanden ved at anvende henholdsvis gruppe 5 og 10 (Binary Toggle Switch Set).
Jeg kunne så godt tænke mig at tilknytte knap 3 til begge kontakterne ved sengen, således at et tryk på denne kontakt henholdsvis tænder og slukker for begge kontakter ved senegn. Kan dette lade sig gøre med direkte associations, eller ér jeg nød til at oprette et flow på Homey for at kunne dette?

Hvor kan jeg se om mine ZHC er opdateret til firmware 2.0.2?
Du skal være lidt vågen. Som standard sender enhederne beskederne videre. Hvis du laver en ring, så har du lysshow.
Læs zhc manualen, omkring videresendelse af beskeder. Du skal slå det fra på alle enhederne og lave associationer både frem og tilbage via binary on/off. Så holder du kontakterne i sync.
Med binary switch skifter de altid retning, da den ikke afsender on/off - kun skift-uanset-position.

Du kan have flere direkte associationer ved at adskille den med enten komma eller semikolon. Det står beskrevet under i'et ude til højre for tekstfeltet.
flufdk

Indlæg af flufdk »

Hmm er helt grøn og fatter ikke en bjælde :lol:

1. Tænder på ZHC (Node 4) på kontakt 2 på Q1 Fibaro. gr. 9 3.1, Tjek, diode på 2 lyser.
2. Tænder på Fibaro på Q1 lyser diode 2 ikke på ZHC.

Hvad mangler jeg at tilføje eller rette? eller endnu bedre hvor kan jeg en rigtig godt guide?

Er bare på legestadier lige nu :wink:, har planer for at først om at få mit udelys til at spille.
Morten H. Nielsen
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Morten H. Nielsen »

Der er en "Integration with Fibaro Home Center (Danish)." her http://logichome.dk/index.php/10-suppor ... nformation
Mvh
Morten
cbh

Indlæg af cbh »

Det skulle være muligt at associere status fra Fibaro til ZHC direkte, men der er nogle problemer ift. hvordan dim-level lagres.

Hvis du helt generelt sætter det op, så du i alle flows bruger den ZHC-knap du har associeret til dimmeren, så vil zhc i udgangspunktet være opdateret. Det kan være nødvendigt at lave et "feedback-flow" fra dimmeren til zhc, hvor du bruger IF "dim-level changed" THEN "set dim-level "#tag fra dimmeren"".

Ted har desværre været ramt af småbørn med maveinfluenza, så udviklingen af app'en er lige nu lidt på pause (især fordi han har opdaget flere ting i Athoms kode, som skal rettes ind, før han kan implementere nogle af de nye lækre funktioner).
flufdk

Indlæg af flufdk »

Super tusind tak :)
cbh

Indlæg af cbh »

Sammen med den nye app følger nogle noter om opsætning - herunder også direkte associering (https://github.com/TedTolboom/dk.logich ... _notes.pdf)
Feedback modtages selvfølgelig med fornøjelse :-)
Brugeravatar
brian.pedersen

cbh skrev:Sammen med den nye app følger nogle noter om opsætning - herunder også direkte associering (https://github.com/TedTolboom/dk.logich ... _notes.pdf)
Feedback modtages selvfølgelig med fornøjelse :-)

På side 14

Associations for ZHC5010 with node-id 71:
Group 12 (Basic Report On/Off from Button 1): 1.1
Group 13 (Basic Set on/Off from Button 3): 1.1
Group 16 (Multilevel Switch-commands from Button 3): 8,90.1,1.1

Under "group 12" der skal stå Button 3 og ikke 1...

Ganske lille fejl...
Besvar